Да предположим, че
сте решили да отворите козметичен салон, СПА център или уелнес център. Идеята ви
е планирана подробно под формата на концепцията и сте готови да я осъществите.
Тук възниква въпросът за прогнозния бизнес план на салона за красота или SPA-център.
Често се появява мнение, че бизнес планът е необходим само
за инвеститора, но ако салона се отваря със
собствен капитал, тогава може и без това. За съжаление, не е така. Разбира се,
бизнес плана за собственика на салон за красота е малко по-лесен, отколкото за
инвеститора, обаче, именно на неговата основа ще анализирате текущата дейност
на СПА центъра след откриването му.
От цялата структура на бизнес плана, ще трябва да преработите
по-специално следните въпроси:
Пазара и маркетинговата
стратегия: особеностите на тази
отрасъл, анализ на нуждите на потенциалните клиенти, описание на основните
конкуренти – наличието на силната конкуренция може да изисква значителни маркетингови
усилия и, следователно, ще увеличи периода на възвръщаемост на инвестициите.
Мениджмънта и маркетинга на услугите се различава значително
от мениджмънта и маркетинга на стоки. Каква е основната разлика?
· По-голямото участие на клиентите в процеса на производство
- Поведението на клиентите може да помогне или да попречи на
качеството на услугите;
- Местоположението и работното време трябва да бъде удобно
за клиентите на спа центъра или салона за красота;
- Интериорът на салона трябва да бъде привлекателен и удобен
за клиентите;
· Служителите на салона и клиентите винаги са участници в
процеса на услугите
- необходимо е, да управлявате поведението на персонала, тъй
като, това се отразява на чувството за удовлетворение от услугата при клиентите;
- Служителите на спа центъра или салона, освен професионални
умения, трябва да притежават и умения да общуват с хората;
- Клиентите на един спа център или салон за красота, трябва
да се отнасят към една целева аудитория.
· Трудности при осигуряване на постоянно качество на услугите
- Нужен е по-внимателен подбор на персонала, за работа в
салона за красота, това е най-важно за спа-салони и уелнес центрове;
- Повишаване на професионализма на служителите, мотивация за
работа, психологическа готовност за работа с хора;
· Клиентите трудно оценяват качеството на някои услуги
- Необходимо е да се формират доверителни отношения на
салона с клиентите;
- Постоянно трябва да се формира „вкусът“ на клиента, да му
помогнем да направи правилния избор;
· Други фактори са сезонността на услугите в салона,
влошаващите се метеорологични условия и др.
Както виждаме от този, далеч непълен списък, особеността при
СПА бизнеса е високата степен на неопределеност и конкуренция. С увеличаването
на конкуренцията, важно е да се позиционират услугите на салона така, че
клиентът да ги забележи и да предпочете точно тях. Това означава, че вашата
концепция и избраният обхват от услуги, трябват да отговарят на нуждите и
очакванията на потенциалните клиенти на вашият салон за красота или спа център.
Освен това, ръководителят трябва постоянно да преразгледа „актуалността“ на пакета
от услуги за отделна целева аудитория.
Финансов план:
пресмятане на себестойността, прогнозен баланс, отчет на приходите и доходите,
отчет на паричните потоци и др.
Всяка компания, независимо от отрасъл, трябва да има някой
план за дейността си, още по-важно е за нова компания. Всяка дейност на
компанията се основава на финансовите резултати. Планът се изразява във вид на
оценка на прогнозираните приходи и разходи и планираните капиталови разходи.
Тези изчисления ще ви дават възможност да оцените общата стойност на проекта, да
изчисляване периода на възвращаемост, да прогнозирате бъдещите приходи и
разходи.
Не забравяйте, че нито една от предварителните оценки няма
да се изпълнява така, както е било планирано. Поради това е необходимо
постоянно да се сравняват действителните резултати с планираните, да се анализират
отклоненията и периодично, ако е необходимо, да се коригират.
Планът за текущите доходи трябва да се основава на очаквания
обем на предоставяните услуги и техните цени. Цените на услугите в салона, зависят
от себестойността, от избрана козметика, от цените на конкурентите за подобни
услуги и др. Обем на предлаганите услуги се изчислява изхождайки от необходимото
време за извършване на услугата. Като се има предвид, че козметичния салон
предлага широка гама от услуги в различни ценови нива и време за изпълнение,
при изчисляването им, се вземат предвид средните стойности.
Пример: Във фризьорски салон:
Време Цена
Подстригване 60
мин. 15 лв.
Боядисване 90 мин. 40 лв.
Средна стойност: 75 мин. 25 лв.
За един работен ден (12 часа = 720 мин), един специалист
може да обслужва 9 клиенти (720:75).
Това е 100% заетост. За
месец = 270 клиенти.
Следователно, максималния среден оборот на фризьорски салон
= 6750 лв на месец
Обаче, едва ли в салона ще дойдат толкова клиенти, че специалиста
да е зает на 100% всеки ден. Всеки план за продажби - това е прогноза, която,
поради известна вероятност не може да бъде реализиран, за това са необходими
изчисления за различни сценарии - основен, оптимистичен и песимистичен.
Ако структурата на текущите разходи е определена (променливи
и постоянни разходи), можем да изчислим прогнозираният (и желаем) доход:
Печалба
= продажби - променливи разходи - фиксирани разходи
При анализа на това съотношение, ние можем да идентифицираме
"точката на сигурност", т.е. минимално приемливо ниво на на
продажбите в салона.
Оценката на капиталовите разходи - това е инвестиция в проекта.
Въз основа на концепцията трябва да се направят оценката на очакваните разходи
по закупуване на професионално оборудване, необходимия набор от козметични
продукти, козметика за продажба в салона и други консумативи. Това ще бъдат и
разходите за строителни работи и дизайн. Всички разходи за брандинг,
презентации на салона или спа центъра и др.
Ще ви напомня, че нивото на инвестициите трябва да
съответства на избраният статут на салона. Не може в салона от бизнес-класа, да
направите изключителен дизайн, но да спестявате на качествена професионална
техника и да купуват евтина козметика. Всичко трябва да съответства на нивото на
спа центъра /салона. За щастие, сега е възможно да се оборудва спа центъра с
всичко необходимо на различни цени.
Оценките на текущи и капиталови разходи се свеждат до един бюджет
във вид на прогнозния баланс, прогнозния отчет за приходите и разходите и
прогноза за паричните потоци.
Рискови фактори
(анализ на риска): анализ на
рисковете, които могат да повлияят на изпълнението на проекта, план за тяхното намаляване
и анализ на чувствителността.
Високата
степен на неопределеност на спа бизнеса, силното влияние на човешкия фактор, идентифицира
критичните точки, които са най-чувствителни към промени. Това е обема на
продадените услуги (като правило, нивото на заетост на салона), цените на
услуги, размерът на първоначалната инвестиция. Трябва да се изчислят няколко
опции, промяйки критичните параметри. Също така е важно да се проверят
промените в срока на възвращаемост на проекта (т.е. кога печалбата от дейността
на салона ще покрие инвестициите, направени в проекта), в зависимост от
промените на различните фактори.
Само след подробен анализ на бизнес плана, след анализ на
всички важни параметри на проекта и вземане на решението за инвестиране, можете
да започнете практическите стъпки за отваряне на козметичен салон, SPA център
или уелнес център. Ако не сте сигурни в съставянето на бизнес плана, тогава е
най-добре да се обърнете към професионалист или опитен специалист в бизнеса за
красота.